Pismo Branislava Bajagić (3.3.2012.)

Početak organizovanog turizma u svetu vezuje se za 1941. i Tomasa Kuka.

Masovni turizam u svetu nastao je u drugoj polovini XX veka, nekoliko godina posle završetka II Svetskog rata, kao posledica velike industrijalizacije i urbanizacije!

Posle završetka rata stanje u mnogim razvijenim zemljama se značajno promenilo - sindikati su se izborili za duže godišnje odmore i plate, automobilska industrija je ponudila veliki broj vozila dostupnih sve većem broju ljudi…

Stvoreni su svi uslovi da veliki broj ljudi počne traganje za mestom pod suncem gde se može pošteno odmoriti! Turisti su spontano”otkrili” puste obale toplih mora!

Toplo more, prijatna klima, mir, šum talasa, krik galebova... izvanredno su prijali opterećenim čulima velikog broja ljudi. Započela je era kupališnog, primorskog, letnjeg... – MASOVNOG TURIZMA.

Morske obale bile su retko naseljene jer su njihovi stanovnici odlazili u plodnije krajeve – bežali su “trbuhom za kruhom”. Oni tada nisu mogli ni u snu da sanjaju da će veliki broj ljudi iz razvijenih zemalja poželeti da dodje kod njih radi odmora.

Dakle, zaključak je da se prvo pojavila potreba za odmorom u prirodnim uslovima velikog broja ljudi iz gradova pa se tek tada pojavila SVESTprimoraca da su uslovi za odmor u njihovim siromašnim ribarskim selima - povoljni. Tada je realizacija bila stvar tehnike.

Medjutim, sada su te uske morske obale prepune turista i podsećaju na pravi mravinjak! U takvim uslovima teško je moguće da se čovek dobro odmori – tamo je moguća jedino dobra zabava!

U takvoj situaciji WTO (Svetska Turistička Organizacija) predvidja da će do 2020. Godine u svetu biti 1,6 milijardi stranih turista godišnje, 100% više negošto je bilo 2006! Dakle, neophodno je pronaći nove turističke destinacije i novi način odmaranja. Turisti su, opet, spontano, „otkrili“ da se lepo može odmarati u – selima! Seoski turizam je postao veoma značajan i predstavlja – budućnost turizma u svetu! Seoskim turizmom se već uveliko i organizovano, planski, bave takvi turistički giganti kao što su Francuska, Španija, Italija, Austrija, Turska...

Srbija spada u grupu zemalja koje imaju izvanredne uslove za razvoj ovog vida turizma! Osnovni razlog što mi ne koristimo te svoje mogućnosti je – neobaveštenost najvećeg broja stanovnika Srbije. Naš narod NIJE SVESTAN tih potencijala, baš kao ni primorci pre početka razvoja masovnog turizma u svetu!

Da bi se ovo stanje promenilo neophodno je delovati na ŠIRENJE SVESTI o seoskom turizmu. Kad to već ne rade oni čija je to obaveza, ostaje nam da se sami organizujemo i proširimo tu svest koliko god je to moguće. Jedan od načina je i rad NVO – lokalnih Udruženja.

Ako znamo da i grudva snega pokreće lavinu evo kako bi to moglo da se dogodi u Srbiji.

U opštini Gornji Milanovac, na primer, postoji više od 80 registrovanih seoskih domaćinstava!!! To znači da oni koji su bar malo informisani o ovoj problematici znaju o ćemu se radi i žele da se bave turizmom. Medjutim, zbog nedovoljnog iskorišćenosti smeštajnih kapaciteta mnogi od domaćina počinje da sumnja u seoski turizam. Slično je bilo i pre 30 godina, kada je seoski turizam u Srbiji bio razvijeniji nego danas – mnogi koji su počeli ovaj posao odustali su zbog toga što nisu imali podršku Vlade ali i zbog kasnijih dogadjaja (raspad SFRJ, ekonomske sankcije, rat u okruženju, loša medijska slika o Srbiji...).

Sada je jedini razlog što mi i dalje ne koristimo svoje velike potencijale to što nemamo svest o tome. Danas, u eri moćnih medija i Interneta, ta svest se može veoma lako pokrenuti! Dovoljno je da se jedna grupa ljudi odluči za tako nešto i problem bi bio rešen!

Pre godinu ipo je u Gornjem Milanovcu osnovano Udruženje Turizam u selima Srbije, koje vodi osoba koja je mnogo doprinela razvoju seoskog turizma u opštini – predsednik udruženja Zlatana Petrović.

Preporučujem članovima Udruženja da organizuju informativne akcije u opštini, pa ako treba i da idu od kuće do kuće onih koji bi želeli da se bave turizmom i stalno ukazuju na suštinu:

  • Da je turizam nastao kao posledica potrebe ljudi za odmorom.
  • Da je pravi odmor moguć jedino u prirodi.
  • Da su morske obale već prepune turista.
  • Da broj turista u svetu neprekidno raste.
  • Da Srbija ima izvanredne potencijale za seoski turizam.
  • Da seoski turizam može Srbiji doneti velike koristi (treba ih nabrojiti)
  • Da je neophodno da svako domaćinstvo širi tu ideju na svoju okolinu.
  • Da grupa ljudi potpiše peticiju i zahteva od lokalne vlasti da pokrene akciju informisanja stanovništva Gornjeg Milanovca o potencijalima za razvoj.
  • Ako bi primerom GM krenuli i u susednim opštinama (Čačak, Valjevo, Lazarevac, Mionica...) ubrzo bi političari morali da poslušaju glas naroda, nauke i logike!

Ukoliko budemo čekali da turisti spontano otkriju naša sela – teško nam se piše.

Diplomirani turizmolog
Branislav Bajagić
www.seoski.in.rs